زنان دات آی‌تی

وبلاگی برای معرفی کتاب "زنان دات آی‌تی" نویسنده: طاهره مشایخ

زنان دات آی‌تی

وبلاگی برای معرفی کتاب "زنان دات آی‌تی" نویسنده: طاهره مشایخ

زنان دات آی‌تی

کتاب "زنان دات آی تی" در فروشگاه ترنجستان سروش :
تهران: خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن: ۲۲-۶۶۴۹۳۶۲۰

رشت: شهر کتاب توحید و کتابفروشی مزدک(فلکه گاز)

پیوندهای روزانه

۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


ترس انسان از ربات و فناوری‌های نوین نیز می‌تواند یکی از عوامل عدم حضور یا حضور کم افراد و به خصوص بانوان در این عرصه باشد. به اعتقاد امیلیا نرسیسیانس، غالبا این ترس حاصل از فیلم‌های هالیوودی است. در ابتدای ورود تلفن همراه، غالبا با احساس ترس و خجالت کشیدن از این که با تلفن همراه در خیابان یا در جای عمومی صحبت کنیم همراه بوده است. حال همین تلفن‌های همراه هم در حال تبدیل شدن به ربات هستند و هر روز هوشمندتر می‌شوند. مثلاً خود نگارنده، با اینکه چند سال است اینترنتی خرید می‌کنم و در فروشگاه‌ها هم از دستگاه کارتخوان و از عابربانک هم زیاد استفاده می‌کنم، هنوز نسبت به این نوع فناوری و امکانات، احساس خیلی خوبی ندارم و غریبی می‌کنم و حتی گاهی احساس ترس دارم. به هنگام کار با عابربانک همیشه احساس خطر می‌کنم و اکثرا نوعی ترس با من همراه است؛ مثلاً فکر می‌کنم دستگاه کارت مرا می‌خورد یا در حساب و کتاب بانکی اشتباه می‌شود.


صفحه 218 کتاب زنان دات آی تی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۵۲
طاهره مشایخ


به‌طور کلی، قشر زنان و همینطور تمام جامعه عادت داریم مطابق عادت هایمان رفتار کنیم و بیندیشیم؛ عادت کردیم که رایانه و فناوری‌ها برای مردان است؛ پس خرق عادت نمی‌کنیم و در مقابل آن مقاومت فرهنگی نشان می‌دهیم. مردم ایران، نسبت به بسیاری از فناوری‌های دیگر از قبیل عکاسی، سینماتوگراف، ماشین دودی و مانند آنها نیز مقاومت فرهنگی نشان داده‌اند. اما هر چه جامعه‌ی ایران به سمت امروز و دنیای جدید نزدیک‌تر شده، از شدت و تنوع مقاومت فرهنگی در برابر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جدید مانند موبایل، رایانه، ماهواره و اینترنت کاسته شده است. حتی در مورد فعالیت‌های دیگر نظیر رانندگی، ورزش‌های رزمی، و ... نیز در ابتدا مقاومت فرهنگی وجود داشته است.


صفحه 215 کتاب زنان دات آی تی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۴۶
طاهره مشایخ


نرم‌افزارهایی وجود دارد که به والدین کمک می‌کند تا بر روی‌چت، ایمیل و بازی‌های رایانه‌ای کنترل داشته باشند. با این نرم‌افزارها، امکان نظارت والدین بر مصرف اینترنت اعضای خانواده و به ویژه کودکان فراهم می‌شود. محدود کردن حجم مصرف اینترنت و زمان مصرف آن، محدود کردن روزهای مصرف و فیلتر تصاویر غیراخلاقی که با فیلترشکن می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، از جمله کارآیی‌های نرم‌افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت است. از عمر چنین نرم‌افزاری در کشورهای پیشرفته جهان مدت زیادی می‌گذرد؛ چنین نرم‌افزاری برای مادران که بیشتر در منزل هستند و نظارت بیشتری بر فرزندان دارند خیلی کاربرد دارد. در دورانی که اینترنت به صورت همه‌جانبه وارد زندگی‌مان شده است و محتوا و اطلاعاتی که در آن ردوبدل می‌شود، به‌طور تصاعدی رو به افزایش است، والدینی از دسترسی فرزندان‌شان به اینترنت آسوده خاطر خواهند بود که بتوانند نحوه استفاده فرزندان خود را نسبت به این وسیله ارتباطی قدرتمند کنترل کنند. بدیهی است آنچه در اینترنت عرضه می‌شود، برای تمامی رده‌های سنی مناسب نبوده و اینترنت بدون فیلتر و پالایش، امکان دسترسی به کلیه سرویس‌ها و متون را که ممکن است برای کودکان و نوجوانان مضر باشد، ایجاد می‌کند. کودکان و فرزندان ما باید از فضای اینترنت استفاده‌کنند، فضایی که منبع خلاقیت، دانش و دانایی برای آنهاست و فقط با یک کلیک به‌دست می‌آید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۴ ، ۰۷:۳۹
طاهره مشایخ


 کتابفروشی ترنجستان سروش قبول زحمت نمودند و پذیرای کتاب زنان دات آی تی در قفسه کتابشان شدند. 

فروشگاه ترنجستان سروش :

خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن: ۲۲-۶۶۴۹۳۶۲۰


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۳۷
طاهره مشایخ


    گسترش تلفن همراه و کاربردهای آن، تأثیرات زیادی بر نسل جوان داشته است. به‌طوری که کارشناسان از به‌وجود آمدن فرهنگ جدیدی به نام فرهنگ تلفن همراه، یا شکل‌گیری نسل انگشت شصتی که همواره در همه‌جا دستشان روی صفحه کلید تلفن همراه است سخن گفته‌اند و همیشه گوشی‌هایشان همراهشان می‌باشد و در حال ارسال یا دریافت پیام جدیدی هستند. طبیعی است که مادران این نسل، باید بسیار هوشیار و آشنا با این ابزار باشند.


صفحه 205 کتاب زنان دات آی تی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۲۵
طاهره مشایخ


    بر اساس مطالعات شرکت امنیت اینترنت AVG ، از هر 10 کودک 2 تا 5 ساله، دو نفر قدرت بازی با گوشی‌های هوشمند را دارند؛ در حالی که فقط یکی می‌تواند بدون کمک دیگران بند کفش خود را ببندد. 25 درصد کودکان می‌توانند صفحات وب را باز کنند؛ اما فقط 20 درصد آنها می‌توانند بدون کمک شنا کنند. در آینده، شاهد نسلی هستیم که مهارت دانلود رایگان و بازیابی اطلاعات اینترنتیِ خیلی خوبی دارند؛ اما بیشتر شبیه ربات‌ها و انسانهای مصنوعی هستند، عاری از مهر و محبت و عاطفه، چون از وقتی چشم باز کردند دوست و رفیق‌شان بازی‌های گوشی همراه و رایانه‌ای و بعدها نیز بیشتر با رایانه اوقات را سپری کرده‌اند.


صفحه 205 کتاب زنان دات آی تی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۵
طاهره مشایخ


اهمیت رایانه و اینترنت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا را وادار به انتخاب روزی به نام "اینترنت ایمن‌تر*" نموده است. در این روز که مصادف با 9 فوریه می‌باشد کارشناسان سعی دارند کودکان و خانواده‌ها را در مورد امنیت در محیط اینترنت آگاه سازند. بسیاری از کودکان و نوجوانان هر روز در محیط‌های گفت‌وگوی اینترنتی چت می‌کنند و بخشی از این گفت‌وگوها به تبادل اطلاعات خانوادگی‌شان مربوط می‌شود. در آینده‌ای نزدیک، اینترنت و رایانه جای تلویزیون را خواهد گرفت، پس خوب است والدین و مخصوصاً مادران با کامپیوتر و دوره‌های آموزشی آن آشنا شوند و ترفندهای رایانه‌ای و اینترنتی را فرا بگیرند. مادران آگاه از علوم رایانه‌ای بهتر می‌توانند فرزندان خود را در برابر رایانه و اینترنت درک کنند.

صفحه 204 کتاب زنان دات آی تی


* Safer Internet Day

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۰۹
طاهره مشایخ