زنان دات آی‌تی

وبلاگی برای معرفی کتاب "زنان دات آی‌تی" نویسنده: طاهره مشایخ

زنان دات آی‌تی

وبلاگی برای معرفی کتاب "زنان دات آی‌تی" نویسنده: طاهره مشایخ

زنان دات آی‌تی

کتاب "زنان دات آی تی" در فروشگاه ترنجستان سروش :
تهران: خیابان انقلاب، بین خیابان ابوریحان و فلسطین، فروشگاه ترنجستان سروش، تلفن: ۲۲-۶۶۴۹۳۶۲۰

رشت: شهر کتاب توحید و کتابفروشی مزدک(فلکه گاز)

پیوندهای روزانه


نرم‌افزارهایی وجود دارد که به والدین کمک می‌کند تا بر روی‌چت، ایمیل و بازی‌های رایانه‌ای کنترل داشته باشند. با این نرم‌افزارها، امکان نظارت والدین بر مصرف اینترنت اعضای خانواده و به ویژه کودکان فراهم می‌شود. محدود کردن حجم مصرف اینترنت و زمان مصرف آن، محدود کردن روزهای مصرف و فیلتر تصاویر غیراخلاقی که با فیلترشکن می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد، از جمله کارآیی‌های نرم‌افزار نظارت والدین بر مصرف اینترنت است. از عمر چنین نرم‌افزاری در کشورهای پیشرفته جهان مدت زیادی می‌گذرد؛ چنین نرم‌افزاری برای مادران که بیشتر در منزل هستند و نظارت بیشتری بر فرزندان دارند خیلی کاربرد دارد. در دورانی که اینترنت به صورت همه‌جانبه وارد زندگی‌مان شده است و محتوا و اطلاعاتی که در آن ردوبدل می‌شود، به‌طور تصاعدی رو به افزایش است، والدینی از دسترسی فرزندان‌شان به اینترنت آسوده خاطر خواهند بود که بتوانند نحوه استفاده فرزندان خود را نسبت به این وسیله ارتباطی قدرتمند کنترل کنند. بدیهی است آنچه در اینترنت عرضه می‌شود، برای تمامی رده‌های سنی مناسب نبوده و اینترنت بدون فیلتر و پالایش، امکان دسترسی به کلیه سرویس‌ها و متون را که ممکن است برای کودکان و نوجوانان مضر باشد، ایجاد می‌کند. کودکان و فرزندان ما باید از فضای اینترنت استفاده‌کنند، فضایی که منبع خلاقیت، دانش و دانایی برای آنهاست و فقط با یک کلیک به‌دست می‌آید. اما موضوعات و مطالبی که در عالم واقع در دسترس کودک و جوان قرار ندارد، در فضای اینترنت با یک کلیک مهیا می‌شود و برای همین، والدین باید نظارت و کنترل لازم را به‌کار گیرند، که البته بدون آگاهی و اطلاع از این فضا حاصل نمی‌شود. مادران این دوره باید از تمام رموز و اسرار این دنیای مجازی مطلع باشند تا بتوانند حافظ کودکان و فرزندان‌شان باشند. والدین تا دیروز فرزندان‌شان را از مجرمان و کلاهبرداری‌های دنیای واقعی وجرائم واقعی دور می‌کردند که امروزه این جرائم و کلاهبرداری‌ها در فضای اینترنت در حال شکل‌گیری است.

خطراتی که کودکان با آن مواجه هستند:

·   قرار گرفتن در معرض اطلاعات نامناسب

·   مواد مخدر، الکل، تنباکو و ...

·   پیام‌های آزاردهنده

·   مشکلات مالی و قانونی

·   تجاوز به حریم خصوصی

·   تحلیل توان کودک

·   پورنوگرافی

در صورتی که والدین و به خصوص مادران از خطرات بالقوه اینترنت آگاه باشند می‌توانند آگاهی لازم را به فرزندان‌شان بدهند؛ مثلاً به آنها بگویند که:

·   هرگز به پیام‌های حک شده بر صفحه رایانه پاسخ ندهند؛

·   هرگز اطلاعات شخصی را اعلام نکنند؛

·   وارد هر سایتی نشوند؛

دختران در شاهراه‌های اطلاعاتی اینترنت، گویا در حال رانندگی خطرناکند. برخی دختران که از لحاظ بلوغ اجتماعی به تکامل نرسیده‌اند، وارد اینترنت می‌شوند. آنلاین بودن یکی از ابعاد جدید شخصیت یک دختر است. بسیاری از دختران و پسران دانش‌آموز، برای انجام تکالیف درسی و انجام تحقیق و پژوهش به اینترنت سر می‌زنند و در ضمنِ استفاده مفید ممکن است گرفتار مخاطرات آن نیز بشوند که در این صورت، مادرانِ آگاه می‌توانند عقاب‌وار و هوشیار و مطلع در این زمینه مراقب فرزندان خود باشند.


صفحه 206 کتاب زنان دات آی تی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی